Cât de importantă este comunicarea medic – pacient

Când mergem la medic trebuie să luăm în seamă anumite aspecte importante care țin nu doar de actele necesare – card de sănătate sau demersuri – programare sau pregătirile necesare – igienă și recomandări speciale pentru investigații, ci și de comunicarea dintre noi și medicul care ne consultă.

Comunicarea medic – pacient este importantă în descoperirea și tratarea suferințelor. O bună comunicare creşte nivelul de satisfacţie al pacientului în ceea ce priveşte actul medical, dar poate influenţa şi starea psihologică a acestuia în timpul investigațiilor și a consultației.

Există momente când pacientul poate să se simtă stânjenit în discuţia cu medicul jenându-se să ofere toate informaţiile despre simptomele şi problemele sale de sănătate. Acest lucru nu ar trebui să se întâmple de aceea în cele ce urmează vă oferim câteva recomandări.

Consultațiile au durate diferite în funcție de complexitatea bolii sau a investigațiilor efectuate, între 10 și 30 de minute. De aceea pacientul trebuie să fie pregătit înainte de venirea la medic, nu doar respectând regulile necesare unei investigații reușite cât și păstrând claritatea și conciziunea în discuția cu medicul din timpul consultației. Pacientul trebuie să concentreze informaţiile esenţiale pentru a se încadra în timpul alocat consultației, dar şi pentru a-i da medicului posibilitatea de a răspunde la cât mai multe întrebări.

Trecerea în revistă a simptomelor și a unui scurt istoric medical ajută medicul să coroboreze rezultatul investigațiilor cu antecedentele medicale ale pacientului și cu recomandările necesare.

Atitudinea proactivă în timpul discuției și întrebările asupra termenilor medicali pe care nu îi înțelege duc la o informare completă a pacientului asupra rezultatului investigației, a pașilor care trebuie urmați în tratarea bolii, a medicamentelor prescrise sau a regimului recomandat.

După vizita la medic, dacă medicamentul prescris duce la efecte adverse, trebuie ca pacientul să îi vorbească medicului despre acestea pentru a găsi o soluție alternativă a unui alt medicament. Așișderea dacă tratamentul prescris nu are efecte, pacientul trebuie să i se adreseze medicului pentru a prescrie altceva. Orice modificare survenită în schema de tratament nu se face fără recomandarea medicului.

Pe de altă parte medicul în performarea actului medical trebuie să clădească încrederea pacientului, având o atitudine de respect, încercând pe cât posibil ca limbajul abordat să fie pe înțelesul pacientului. Chiar dacă sunt folosiți termenii medicali aceștia trebuie explicați ca pacientul să înțeleagă ce i se întâmplă, ce tratament și recomandări urmează.

Nu toţi pacienţii având acelaşi diagnostic vor aceleaşi informaţii cu privire la starea lor de sănătate sau tratament. Există diferite tipuri de pacienţi, pornind de la cei care doresc puţine informaţii de la medic, până la cei cei care vor informaţii detaliate și extinse. O explicare a diagnosticului şi a tratamentului în funcţie de aşteptările pacientului şi de capacitatea sa de înţelegere duc la satisfacția acestuia vizavi de relația cu medicul și la o reușită a aplicării recomandărilor medicale.

Pentru a culege toate informațiile legate de suferința pacientului, simptome și reacții acesta trebuie întrebat și ascultat. În funcție de concluziile consultației i se explică pacientului pașii pe care trebuie să îi urmeze și la ce rezultate se poate aștepta.

În concluzie o relație ideală medic – pacient se caracterizează prin respectul și încrederea pacientului față de medic și se completează cu empatia, sinceritatea, respectul și rigurozitatea specialistului față de omul aflat în suferință.